Poradenské centrum Louny
Kde nás najdete?
5. května 163, 440 01 Louny
Kontakt na pracovníky sociální služby:
Mgr. Marcela Vykouková
Tel.: 725 341 482
E-mail: vykoukova.saslouny@seznam.cz
Bc. Jana Kníchalová
Tel.: 702 289 535
E-mail: knichalova.saslouny@seznam.cz
Kdo jsme?
Jsme sociálně aktivizační službou pro rodiny s dětmi z Loun a Postoloprt a jejich spádových obcí, která poskytuje pomoc, podporu a poradenství rodinám s dětmi, které se ocitly v dlouhodobě nepříznivé sociální situaci, při které je ohrožen vývoj dítěte (nebo dětí) a které nedokáží samy bez další pomoci toto tíživé životní období překonat.
Forma poskytování sociální služby
Ambulantní forma
Naši kancelář naleznete na adrese ul. 5. května 163, 440 01 Louny a naše pracovníky zastihnete v následujících dnech a časech:
Pondělí: 12.00 – 16.00
Úterý: 8.00 – 12.00
Středa: 12.00 – 16.00
Čtvrtek: 8.00 – 12.00
Terénní forma
Terénní forma je poskytována dle potřeb uživatelů na území měst Louny a Postoloprty, včetně jejich spádových obcích v následujících dnech a časech:
Pondělí: 8.00 – 12.00
Úterý: 12.00 – 16.00
Středa: 8.00 – 12.00
Čtvrtek: 12.00 – 16.00
Pátek: 8.00 – 16.00 (dle domluvy)
Kapacita sociální služby
Kapacita ambulantní formy služby:
- Kapacita při práci s jednotlivcem: 1
- Kapacita při práci se skupinou: 4/1 pracovník
Kapacita terénní formy služby:
- Kapacita při práci s jednotlivcem: 2
- Kapacita při práci se skupinou: 8/2
Cílová skupina
Cílovou skupinou jsou rodiny s dětmi žijící v sociálně vyloučených lokalitách v Lounech a v Postoloprtech (včetně spádových obcí):
- Rodina s dítětem/dětmi, která se ocitla v nepříznivé sociální situaci (negativně ovlivňující vývoj a výchovu dítěte).
- Rodina, která má v péči nezletilé nebo nezaopatřené dítě.
- Osoba, která usiluje o navrácení dítěte z ústavní výchovy nebo jiné formy dočasné náhradní péče.
- Rodina nebo osoba očekávající narození dítěte.
Kdo se na nás může obrátit:
Rodiny, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci, která je pro ně náročná a chtějí tuto situaci řešit, která se týká následujících oblastí:
- Naléhavá krizová situace (např. rodina ohrožená ztrátou bydlení, odejmutí dítěte z rodiny, finanční krizí)
- Hmotné zajištění a základní péče (nedostatek finančních prostředků pro zajištění základních potřeb rodiny a péči o děti/dítě)
- Oblast dluhů
- Pracovní uplatnění (nezaměstnanost, nestabilní zaměstnání)
- Bydlení (nejisté, nevyhovující nebo žádné bydlení)
- Zdraví a nedostatečná zdravotní péče
- Oblast rizikového chování nebo jednání (rodiny, ve kterých některý z jejich členů vede rizikový způsob života nebo je jím ohrožen)
- Vztahy (v rodině, v sousedství, s širším sociálním prostředím)
- Nedostatek dovedností potřebných pro běžný způsob života a řešení sociálních situací
- Nedostatek dovedností nebo snížená schopnost v péči o dítě/děti (rodina potřebuje podporu při zvládání péče o dítě)
Cíle služby
Minimálním cílem sociální služby je stabilizace sociální situace rodiny a zastavení zhoršování její sociální situace.
Optimálním stavem, a cílem sociální služby je, aby rodiny překonaly nepříznivou sociální situaci, získaly potřebné informace, kompetence a dovednosti potřebné pro její řešení a po naplnění cílů sociální službu již nepotřebovaly.
Dílčí cíle sociální služby:
- Aktivně oslovovat a vyhledávat rodiny, které spadají do okruhu osob cílové skupiny (tj. potýkají se s nepříznivou sociální situací, nebo žijí v dlouhodobě nepříznivé sociální situaci).
- Zlepšit sociální situaci rodin nebo zmírnit důsledky nepříznivé situace (napomáhat v překonání sociální situace prostřednictvím sociální práce poskytované ambulantní i terénní formou, poskytováním poradenství, podpory a dílčích činností sociální služby).
- Pomoc při jednání s úřady a institucemi (škola, lékař, policie, úřad práce apod.).
- Zlepšení sociálních dovedností a kompetencí, které rodiny mohou v budoucnu uplatnit při řešení podobné nepříznivé sociální situace. Naučit rodiny využívat běžně dostupné služby (pro řešení jejich problémů, problematických životních situací), podporovat a vést rodiny, aby byly schopny vyhledávat zdroje, které povedou k řešení jejich nepříznivé sociální situace.
- Podpořit a zlepšit rozvoj rodičovských kompetencí a tak pozitivně ovlivňovat zejména socializaci a výchovu dítěte, podmínky pro výchovu a vývoj dětí (zejména zajištěním základních životních potřeb, spolupráce se školou a přípravou dětí na vyučování, zajištění vhodného bydlení, trávení volného času).
- Motivace a aktivizace rodin k řešení jejich sociální situace, a přebírání zodpovědnosti za své rozhodování a jednání.
- Motivovat rodiče k tomu, aby jejich děti splnily povinnou školní docházku a podpořili děti v pokračování ve studiu. Motivovat a vést rodiče trávit čas s dětmi při jejich přípravě do školy.
- Podpořit a motivovat rodiny ke změně přístupu, jednání nebo životních strategií, které povedou ke změně sociální situace nebo ke změně způsobu života.
- Vytvářet v rodině podmínky pro správný vývoj a výchovu dětí/dítěte.
- Podpořit rodinu v získání kontaktu se sociálním prostředím.
- Pomoc rodičům při řešení výchovných nebo jiných problémů souvisejících s péčí o dítě.
- Vést a učit rodiče trávit čas s dětmi, věnovat jim svůj čas a pozornost.
- Pomoc zachovat celistvost rodin, umožnit dětem umístěným v ústavních zařízeních bezpečný návrat domů, do jejich rodiny, ve spolupráci s rodiči, širší rodinou, dětmi a kompetentními institucemi a orgány.
Jaké činnosti poskytujeme
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- Výchovná činnost s dětmi: Nácvik rozvojových činností rodičů s dětmi a motivace rodičů k provádění těchto činností (např. společné trávení volného času). Zapojování dětí do prací v domácnosti, vedení dětí k plnění školních povinností, dodržování hygienických návyků či vedení k využívání vhodných volnočasových aktivit.
- Pracovně výchovná činnost s dospělými: např. podpora a nácvik rodičovského chování včetně vedení hospodaření a udržování domácnosti, podpora a nácvik sociálních kompetencí v jednání na úřadech, školách, školských zařízeních.
- Nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností dítěte (pracovníci podporují rodiče v rozvoji motorických dovedností dítěte, v posilování psychických a sociálních schopností dítěte, pracovníci podporují sourozenecké vztahy a vztahy v rodině).
- Zajištění podmínek a poskytnutí podpory pro přiměřené vzdělávání dětí: Pracovníci pomáhají při zařazení dětí do předškolního vzdělávání. Pracovníci vedou rodiče k řádné školní docházce dětí a k pravidelné školní přípravě dětí. Zprostředkovávají kontakt např. na navazující služby, jakými jsou např. nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. Pracovníci pomáhají rodičům při nastavení a aplikaci doporučení výchovných postupů. V případě potřeby poskytují doprovod do poradenských nebo jiných odborných pracovišť.
- Zajištění podmínek pro společensky přijatelné volnočasové aktivity: Pracovníci motivují k docházce dětí do zájmových kroužků a vhodně trávenému volnému času. Pomoc při výběru vhodné volnočasové aktivity a její zprostředkování.
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
- Doprovázení dětí do školy, školského zařízení, k lékaři, na zájmové aktivity a doprovázení zpět, zprostředkování komunikace rodiny a jejich členů s pracovníky OSPOD, s kurátory či pracovníky sociálních odborů a institucí
Sociálně terapeutické činnosti:
- Socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob. Případové setkání/případové konference.
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
- Pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou, pomoc podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování
- Poradenství v oblasti bydlení
- Poradenství v oblasti dluhů a zadluženosti
- Poradenství v oblasti zaměstnanosti
- Pracovníci pomáhají s vyřizováním záležitostí, které jsou spojené s výchovou o dítě, finančním zabezpečením, zaměstnáním, bydlením, zdravotní péčí aj. Tato pomoc zahrnuje vyhledávání a poskytování informací a konzultací souvisejících s nepříznivou sociální situací rodin a provádění úkonů, které s tím souvisí (např. telefonování, psaní e-mailů, osobní jednání, doprovody). Mezi hlavní činnosti patří oblast pomoci s vyřizováním dávek (pomoc s vyplňování formulářů, doprovody rodin k jednání na úřadech). Dále sem spadají činnosti, které pracovníci zprostředkovávají (např. dluhové poradenství, právní poradenství).
- V případě umístění dítěte do ústavní výchovy podporují pracovníci kontakt rodičů s dítětem, motivují rodiče k vytvoření podmínek pro návštěvu dítěte v rodině. Motivují rodiče k usilování o návrat dítěte zpět do rodiny.
- Pracovníci podporují uživatele k zapojení do sociálního a kulturního života společnosti.
Vedle zákonných činností jsou zajišťovány tyto fakultativní činnosti:
- Materiálová pomoc (potravinová a hygienická pomoc), poskytnutí školních pomůcek pro děti.
V návaznosti na poskytování sociální služby bude zajišťován výkon sociálně právní ochrany dětí, a to v následujícím rozsahu:
- Výkon činnosti podle § 10 odst. 1 písm. a), tj. vyhledávání dětí, na které se sociálně-právní ochrana zaměřuje (§ 6 zákona)
- Pomoc rodičům při řešení výchovných nebo jiných problémů souvisejících s péčí o dítě (§ 11 odst. 1 písm. a) zákona)
- Poskytování nebo zprostředkování poradenství rodičům při výchově a vzdělávání dítěte a při péči o dítě zdravotně postižené (§ 11 odst. 1 písm. b) zákona)
Zásady poskytování sociální služby
- Zásada dodržování lidské důstojnosti vyplývajících z Listiny základních práv a svobod a ostatních právních předpisů – všichni pracovníci jsou vázáni Listinou Základních práv a svobod a to jak ve vztahu k uživatelům, tak i ve vztahu ke všem ostatním lidem a dalšími právními předpisy.
- Zásada svobodné volby – každý uživatel si v konkrétní situaci sám volí způsob řešení své situace. Pracovníci uživateli navrhují nebo doporučují možná řešení s tím, že jej upozorní na případné důsledky jeho jednání.
- Zásada mlčenlivosti – všichni pracovníci jsou vázáni mlčenlivostí o věcech uživatelů, které se dozví v souvislosti s výkonem svého zaměstnání.
- Zásada návratu uživatele do většinové společnosti – s uživatelem je pracováno tak, aby se neprohlubovala jeho závislost na poskytovaných službách, ale naopak aby se učil v co největší míře přebírat odpovědnost za vlastní osobu.
- Zásada odbornosti a týmové práce personálu – důraz pravidelné vzdělávání pracovníků v přímé péči, vzájemná komunikace (sdílení informací), koordinace práce, pravidelné porady, supervize a jednotný pracovní postup.
- Zásada rovného přístupu ke všem uživatelům – jednotný pracovní postup pracovníků v přímé péči, všichni uživatelé mají stejná práva a povinnosti.
- Zásada individuálního přístupu k uživateli – je brán zřetel na individuální odlišnosti mezi jednotlivými uživateli a jsou respektovány jeho osobnostní předpoklady, je kladen důraz na jeho individuální potřeby. Zařízení na uživatele pohlíží v souvislostech a ne pouze na dílčí aspekty.
- Zásada flexibility – pracovníci v přímé péči jsou schopní reagovat pružně na aktuální potřebu uživatele.
- Zásada neutrálního postoje – všichni zaměstnanci zachovávají nestranný postoj k uživatelům.
Sociální služba je poskytována bezplatně.
Sociální služba byla do 31. 12. 2023 podpořena Ústeckým krajem.
Od 1. 1. 2024 je sociální služba podpořena Evropským sociálním fondem prostřednictvím výzvy Podpora integrace romské menšiny, číslo výzvy 03_22_044.