Poradenské informační centrum Trmice - terénní program
(dle Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, § 69, identifikátor sociální služby 1280221)
Kde nás najdete?
Gogolova 29/2, 400 04 Trmice
Kontaktní osoba, jak se s námi můžete spojit?
Koordinátor: Mgr. Martin Cichý
Tel.: 774 214 357
Pracovníci sociální služby:
Lukáš Schwarz, DiS. – sociální pracovník (tel. 721 786 577)
Jana Chudobová – PSS s kvalifikací sociální pracovník (tel. 602 558 186)
E-mail: poradna.trmice@seznam.cz
Posláním terénního programu je vyhledávat a poskytovat pomoc osobám ohroženým sociálním vyloučením nebo již sociálně vyloučeným osobám pomoc a podporu při řešení jejich nepříznivé životní situace. Především pak prostřednictvím sociální práce předcházet sociálnímu vyloučení a snižovat míru sociálního vyloučení jednotlivců, kteří nedokáží sami bez další pomoci překonat nepříznivou sociální situaci. Pomoc přitom vychází z individuálních potřeb a možností jednotlivců.
Sociální služba je poskytována terénní formou v přirozeném prostředí uživatelů na území města Trmice. Zázemí pracovníků se nachází na adrese Gogolova 29/2, 400 04 Trmice.
Terénní práce je zajišťována v následujících časech:
Pondělí: 8.00 – 16.00 hod
Úterý: 10.00 – 14.00 hod
Středa: 8.00 – 16.00 hod
Čtvrtek: 10.00 – 14.00 hod
Pátek: 8.00 – 13.00 hod
Kapacita sociální služby
Kapacita terénní formy služby:
- Kapacita při práci s jednotlivcem: 2
- Kapacita při práci se skupinou: 4/1 pracovník
Cílová skupina
Do cílové skupiny patří:
- Děti a mládež ve věku od 6 do 26 let ohrožené společensky nežádoucími jevy
- Osoby žijící v sociálně vyloučených komunitách
- Osoby, které vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženy
- Etnické menšiny
Cílovou skupinou jsou muži a ženy ve věku od 16 do 80 let věku, kteří žijí v Trmicích a ocitli se v nepříznivé sociální situaci, kterou nedokáží překonat nebo vyřešit sami bez další pomoci a pro které jsou současně běžně dostupné služby nedostupné, protože o nich neví nebo je neumí využít. Jedná se o osoby, které se ocitly v jedné nebo několika problematických životních (nepříznivých) situacích v následujících oblastech:
- Hmotné zajištění (nedostatek finančních prostředků pro zajištění životních potřeb)
- Oblast dluhů (splácení dluhů a závazků)
- Bydlení (nejisté, nevyhovující nebo žádné bydlení)
- Pracovní uplatnění (nezaměstnanost, nestabilní zaměstnání)
- Vztahy (v rodině nebo v sousedství)
- Zajištění kvalitního vzdělávání a osobního rozvoje
- Nedostatečná zdravotní péče
- Nedostatek dovedností potřebných pro běžný způsob života
- Překonání následků trestného činu nebo podobného jednání (návrat z výkonu trestu odnětí svobody, výkon trestu obecně prospěšných prací)
Cíle služby
- Aktivně oslovovat a vyhledávat osoby, které žijí v sociálně vyloučených lokalitách
- Motivovat uživatele k řešení jejich problémů (a nepříznivých sociálních situací)
- Naučit uživatele využívat běžně dostupné služby (pro řešení svých životních situací) a vést uživatele, aby byli schopni vyhledávat zdroje, které povedou k řešení jejich nepříznivé sociální situace
- Podpořit a motivovat uživateli k získání odpovědnosti za svá rozhodnutí a jednání
- Dosáhnout větší samostatnosti uživatelů ve vyřizování vlastních záležitostí
- Zajistit a udržet minimální hmotné zabezpečení uživatelů
- Naučit uživatele vhodným způsobem prosazovat svá práva a oprávněné zájmy
- Motivovat a podpořit uživatele ve změně přístupu, jednání nebo životních strategií při změně své nepříznivé sociální situace nebo způsobu života
- Posilovat kompetence a dovednosti, které mohou uživatelé v budoucnu uplatnit při řešení podobné nepříznivé sociální situace
- Monitorovat sociální situaci v místě a v místní komunitě, vést a posilovat sounáležitost s místem, ve kterém žijí a současně předcházet případným tenzím v lokalitě nebo obci.
Jaké činnosti poskytujeme
Základní poradenství
- Informace o naší službě, o jiných sociálních službách nebo o dalších institucích
- Informujeme o dávkách
- Informujeme o právech a povinnostech při využívání sociálních služeb
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- Zprostředkováváme kontakt s jinými sociálními službami (těmi odbornými) a dalšími institucemi (úřady práce, školy, cizinecká policie, ambasády, lékaři)
- Doprovázíme a asistujeme při vyřizování osobních záležitostech
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
- Pomáháme při nácviku dovedností (např. telefonování, prezentace, hospodaření)
- Pomáháme uživateli zorientovat se ve své situaci a v nabídce poskytovaných služeb
- Pomáháme uživateli definovat reálné osobní cíle a konkrétní kroky nebo možnosti k jejich dosažení
- Doprovázíme uživatele během jednání
- Podporujeme uživatele v zachování nebo obnově přirozených sociálních vazeb a sítí
- Poskytujeme informace a pomáháme při zajištění osobních záležitostí a uplatňování práv (hledání bydlení, zaměstnání, vzdělávání, vyřizování dokladů, vyplňování tiskopisů, žádostí, vysvětlení obsahu úředních/soudních písemností)
- Poskytujeme pomoc a informace ke zlepšení informovanosti a způsobu života uživatelů (oblast zdraví, oblast hospodaření s penězi, informace o rizicích spojených se stávajícím způsobem života)
Vedle toho pomáháme při základní stabilizaci formou poskytnutí materiální pomoci, především potravinové pomoci.
Zásady poskytování sociální služby
- Nízkoprahovost – uživatelem sociální služby může být kdokoliv bez nutnosti se objednávat nebo poskytovat údaje o sobě. Sociální služba je také uživatelům maximálně přístupná.
- Anonymita – uživatelem sociální služby se může stát i osoba bez nutnosti sdělit své identifikační údaje.
- Individuální přístup – respektujeme jedinečnost každého uživatele, jeho rozhodnutí. Sociální služba vychází vždy z individuálních potřeb a možností uživatele.
- Dobrovolnost – uživatel využívá sociální služby na základě vlastního rozhodnutí.
- Důstojnost uživatele – pracovníci přistupují k uživateli zdvořile a s úctou, dbají na zachování lidské důstojnosti.
- Práce probíhá v přirozeném prostředí uživatelů, pracovníci respektují právo na vlastní požadavky a rozhodnutí uživatele.
- Pracovníci nakládají se svěřenými nebo získanými informacemi o problémech uživatele citlivě a důvěrně, zachovávají mlčenlivost.
Stížnosti
Stížnost, připomínka nebo podnět může být sdělena: písemně, dopisem, e-mailem, telefonicky, ústně nebo anonymně:
- Sdělit kterémukoliv z pracovníků sociální služby
- Hodit do označené schránky spolku Romano jasnica na adrese Gogolova 29/2
- Zaslat ji na e-mail organizace: romano.j@seznam.cz
- Poslat poštou na adresu organizace: Fügnerova 282/11, 400 04 Trmice.
- Telefonicky kontaktovat předsedkyni spolku paní Margitu Cichou, telefonní číslo: 732 865 614.
Vaši stížnost vyřídí ředitel spolku Mgr. Martin Cichý nebo předsedkyně spolku Margita Cichá.
Sociální služba je poskytována bezplatně.
Sociální služba je podpořena: Ústeckým krajem.